Dialogue

Vocabulary

Learn New Words FAST with this Lesson’s Vocab Review List

Get this lesson’s key vocab, their translations and pronunciations. Sign up for your Free Lifetime Account Now and get 7 Days of Premium Access including this feature.

Or sign up using Facebook
Already a Member?

Lesson Notes

Unlock In-Depth Explanations & Exclusive Takeaways with Printable Lesson Notes

Unlock Lesson Notes and Transcripts for every single lesson. Sign Up for a Free Lifetime Account and Get 7 Days of Premium Access.

Or sign up using Facebook
Already a Member?

4 Comments

Hide
Please to leave a comment.
😄 😞 😳 😁 😒 😎 😠 😆 😅 😜 😉 😭 😇 😴 😮 😈 ❤️️ 👍
Sorry, please keep your comment under 800 characters. Got a complicated question? Try asking your teacher using My Teacher Messenger.
Sorry, please keep your comment under 800 characters.

SpanishPod101.com
Friday at 5:27 am
Pinned Comment
Your comment is awaiting moderation.

El 3 de Mayo es el día de la Santa Cruz. Los albañiles la veneran en esa fecha en cada una de las construcciones en que trabajan. Construyen altares dedicados a la cruz y los adornan con flores, velas y papel de muchos colores.


Paran al medio día, y esperan que llegue el padrino de la celebración, el arquitecto o el propietario de la construcción, quienes traerán la ocomida y la bebida. La noche anterior hacen una cruz con material de la misma obra. La decoran con flores y papel de colores y la colocan en el lugar más alto de ella, donde “todo el mundo” la pueda ver.


Generalmente piden a un sacerdote que bendiga la construcción y una vez concluida la parte religiosa del festejo comienza la fiesta. Suelen celebrar con fuegos pirotécnicos y, si el presupuesto lo permite, contratan una banda de música y la llevan a la construcción para amenizar el momento; luego sirven la comida que consiste en platillos típicos. Son tradicionales las carnitas, la barbacoa y el pozole acompañados con cerveza o pulque.


Mi papá era arquitecto y más de una vez lo acompañamos a alguna de sus obras. Recuerdo una vez que visitamos la construcción de nuestra casa, donde aún vive mi mamá. Nos encontramos con el maestro de obras Saravia.


‘Arqui’ (una forma amistosa de llamar a un arquitecto) – le dijo – ‘¿ya está preparado para la fiesta de la Santa Cruz?’ – le preguntó. Mi papá se rió. “Claro maestro, pero usted va a tener que poner el desayuno” – contestó mi papá bromeando. “Sale” – contestó el maestro Saravia. Una hora más tarde salimos bien satisfechos.


¡Por mucho tiempo no probé un desayuno tan delicioso! Por supuesto que mi papá tuvo que pagar la comida y las cervezas del 3 de mayo, Día de la Santa Cruz.


SpanishPod101.comVerified
Sunday at 12:35 am
Your comment is awaiting moderation.

Hola Lee,


Thank you for sharing!

Yes that´s true, some people even say the US is now the only one celebratng 5 de Mayo. :sweat_smile:


Saludos,

Carla

Team SpanishPod101.com

Lee
Monday at 11:52 am
Your comment is awaiting moderation.

Es verdad. It's true. Cinco de Mayo is not really celebrated all that much in Mexico itself. The religious holidays are celebrated much more, especially Easter, (la Pascua), Christmas Eve (la Nochebuena, including las Posadas), Christmas Day (la Navidad), New Year's Eve/Day (el Año Nuevo), and February 2 (la Candelaría).

SpanishPod101.com
Sunday at 6:30 pm
Your comment is awaiting moderation.

Did you know that May 3rd is a special day in Mexico? Many people think of Cinco de Mayo as the major holiday, but compared to some of the other celebrations in Mexico, it's not that big a deal. Does anyone else know of some Mexican holidays?